Kennisuitwisselingsproject

De komende jaren zal stichting M.O.E.T. nauw verbonden blijven aan de ambachtsschool. Er is een plan opgesteld om ervoor te zorgen dat de school in de toekomst zelfstandig(er) gaat functioneren. Om die reden lopen er veel projecten die stichting M.O.E.T. uitvoert om de kennis en ervaring op de ambachtsschool te blijven vergroten.

Een van deze projecten betreft het uitvoeren van een kennisuitwisseling. Hierbij reizen ervaren vakmensen uit Nederland af naar Burkina Faso om daar hun kennis aan de docenten over te brengen. Stichting M.O.E.T is dan altijd ook op zoek naar enthousiaste experts, die naar Burkina Faso willen reizen om onze docenten een stukje Nederlandse expertise bij te brengen. Op deze manier stijgt de kwaliteit van ons onderwijs aanzienlijk.

Experts die wij zoeken beschikken over specialistische kennis en zijn ervaren in hun vak. Hun vakgebied komt overeen met de ambachten die de leerlingen op onze school leren; loodgieter, timmerman, metaalbewerker, automonteur en lasser. Een uitwisseling duurt meestal twee tot vier weken. Stichting M.O.E.T dekt reis-en verblijfskosten.

Stichting M.O.E.T. geeft ook dit jaar studenten weer de kans om een bezoek te brengen aan Burkina Faso en tijd door te brengen op de scholen. De mogelijkheden voor een kennisuitwisseling zijn eindeloos. Wilt u graag kennis maken met de M.O.E.T.-leerlingen in Burkina Faso, iets bijdragen aan hun opleiding of uzelf ontwikkelen als wereldburger, neem dan contact op met het M.O.E.T. bestuur. (project@stichtingmoet.nl)

Als student naar Burkina Faso?

Zoals hieronder te lezen heeft Minus Tjeenk Willink (VR ’07) in 2012 twee maanden onderzoek gedaan voor stichting M.O.E.T. in Burkina Faso. Twee jaar daarvoor heeft Alex van Nieuwland (HM ’04) een groot sporttoernooi opgezet als zomerkamp voor de kinderen. Ook gaf hij EHBO-les aan leerlingen van de ambachtsschool. Naast een economisch project zoals dat van Minus bestaat er dus ook de mogelijkheid om een sociaal-cultureel project op te zetten.

Heb jij ook interesse om je kennis en energie in een dergelijk project te steken en heb jij een goed idee waarmee je het onderwijs in Burkina Faso wil verbeteren? Stichting M.O.E.T. wil je helpen! Aan alle leden van het A.S.C./A.V.S.V. wordt de mogelijkheid geboden naar Burkina Faso te gaan om iets bij te dragen. Dit kan aan de hand van een bachelor scriptie of gewoon omdat je een goed idee hebt. Dus; heb je interesse en wil je weten op welke manier M.O.E.T. je hierbij kan helpen? Mail je idee of plan dan naar project@stichtingmoet.nl

Professionele Kennisuitwisseling

Jan en Harry zijn onze eerste experts die op 9 januari 2011 naar Burkina zijn afgereisd. Aldaar zijn ze vol enthousiasme begonnen met het bijbrengen van kennis aan de docenten automechanica. Ze zijn begonnen bij de basis. Zo leren ze nu hoe we in het westen een auto onderhouden, hoe ze de werkplaats moeten inrichten en dat het gereedschap uit het zand gehouden moeten worden.

Verder hebben ze geleerd een koppeling en een distributieriem te monteren en te demonteren. Volgens Jan en Harry zijn de docenten erg leergierig en maken netjes hun huiswerk. Soms blijft het niet bij slechts de docenten maar verzamelen er allemaal leerlingen zich ook om Jan en Harry heen en kijken gulzig mee.

Onderzoek financiële autonomie ambachtsschool

Minus Tjeenk Willink is in de maanden januari en februari van 2012 afgereisd naar Burkina Faso. Hij heeft hier een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden tot financiële autonomie van de ambachtsschool. Hieronder een verslag van zijn bezoek.

 Na twee maanden in Burkina Faso als Monsieur Le Ministre te zijn aangesproken is het wennen om terug in Amsterdam weer de student uit te hangen. De maanden januari en februari heb ik in Bobo Dioulasso doorgebracht waar ik onderzoek heb gedaan naar mogelijkheden tot financiële autonomie van de ambachtsschool (CFTP) van Stichting M.O.E.T.. ‘Mr le Ministre’ is een hele mooie (door Moctar bedachte) verbastering geworden van mijn toch bijzonder ingewikkelde naam ‘Minus’. Het stukje Frans koloniaal erfgoed voegt daar de ‘Monsieur’ aan toe, en dit alles word natuurlijk bevestigd doordat ik rondreed in een Landcruiser, en ja, je bent blank, dus dan ben je in principe ook minister!

 Nou kan het bovenstaande plaatje bij sommige mensen neo-kolonistische indrukken wekken, dus ik zal mijn project wat beter toelichten.

Het onderzoek is waanzinnig interessant, leerzaam, en waardevol geweest. Twee maanden op locatie heeft als resultaat een inzicht in hoe de zaken daar er werkelijk aan toe gaan. De verschillen in cultuur; en daarmee werkwijze tussen Nederland en Burkina Faso zijn groot, en hebben dan ook het nodige aan inleving- en aanpassingsvermogen gevergd.

 Gedurende twee maanden heb ik me bezig gehouden met verschillende dingen. De eerste twee weken stonden in het teken van kennis opdoen, Naast het bijwonen van vele colleges en werkuren op school liet deze periode zich tekenen door vele bezoeken aan de Chambre de Commerce en verschillende ministeries; ik denk dat ik wel twintig verschillende ministeries en directoraten gesproken heb. Geestig genoeg was het rendement over de eerste tien van deze gesprekken vrijwel nihil, en over de laatste tien bijzonder waardevol; dan realiseer je dat je begint te begrijpen hoe de zaken er daar aan toe gaan.

Vervolgens heb ik aan de hand van deze informatie gepoogd de marktsegmenten te definiëren waarin de verschillende ambachten van CFTP actief zouden kunnen zijn, wat de economische activiteit in deze segmenten is, en hoe het nou werkelijk zit met de werkloosheid. Aangezien 93% van alle activiteit zich in de informele sector bevindt is dit niet makkelijk. Het resultaat is dat ik veel tijd op straat heb doorgebracht met het bezoeken van de talloze werkplaatsen rondom de markt en in de regio. Aan de hand van een vragenlijst heb ik geprobeerd tot in detail het productie- en verdienmodel in kaart te brengen. Een interessante vinding was de mogelijke niche in de markt voor automechanica! Nou gaan we geen Bentley’s servicen of produceren maar grotere financiële autonomie is wel degelijk een mogelijkheid.

 Samen met Moctar en Moussa hebben we vervolgens een datum geprikt om met alle leraren te gaan brainstormen over de verschillende mogelijkheden. Op een zondag zijn we op 5 km van Bobo op een oogstrelende locatie ontzettend eerlijke kip gaan eten om op informele wijze iedereen zijn zegje te laten doen. Tot mijn grote genoegen wisten de leraren in grote lijnen en soms zelfs gedetailleerd mijn ideeën te bevestigen. De laatste 2 weken hebben in het teken gestaan van het tot in detail bediscussiëren van de invulling van het eventuele plan.

 Voor vertrek heb ik samen met mijn Afrikaanse Amice Dibouloni (a.k.a. Daisy Diamond) nog een week doorgebracht in Benin en Togo. In Benin hebben wij het Songhai Centre bezocht. Werkelijk een ‘point de référence’ op het gebied van financiële autonomie. Dibouloni en ik hebben ons ogen uitgekeken, foto’s gemaakt, en de ideeën meegenomen; deze mensen hebben het echt begrepen! En nu kijken hoe deze ideeën in onze context van waarde kunnen.

De terugreis vervolgens via Ghana met idyllische stranden, surf en mooie zonsondergangetsjes maakte het regionaal plaatje nog even compleet. Na een busreis van 36 uur en een nacht slapen op de grond bij de grenspost was het terug in Bobo alweer tijd om rustig de zaken af te sluiten; lekker uit eten met Moctar en Franca, de laatste Brakina’s drinken in de locale club Macoumba en afscheid nemen op school.

 Ik kan er eigenlijk maar een ding over zeggen: Het was briljant! En dit is grotendeels te danken aan de goede zorgen van Franca en Moctar die mij ongelofelijk welkom in hun huis hebben ontvangen. Het is werkelijk inspirerend om mee te maken hoe onbaatzuchtig deze mensen in het leven staan; waar hun hele dag in het teken staat van het helpen van de mensen in hun omgeving. Merci! 

Ik heb een briljante tijd gehad en ik kan ieder van jullie dan ook aanraden om op deze manier meer bij de MOET projecten betrokken te raken.