Landbouwschool

De Landbouwschool is het tweede grote project van stichting M.O.E.T. Nu de Ambachtsschool succesvol is opgezet, is er ruimte gekomen om een nieuw groot project ter hand te nemen.

Het idee om een Landbouwschool te bouwen is ontstaan uit het gegeven dat het overgrote deel van de economie in Burkina Faso agrarisch is. Het vergroten van de agrarische kennis kan daarom veel positieve veranderingen brengen.

Er is veel geleerd van het eerste project en die ervaring heeft erin geresulteerd dat er eerst een onderzoek zal plaatsvinden naar hoe en waar de school het beste vorm kan krijgen. Hiernaar is in 2013 onderzoek gedaan door een Burkinese consultant, Jean-Bosco Diblouni. Tijdens het werkbezoek van april 2013 heeft stichting M.O.E.T. grond gekregen van het dorp Toussiana. Dit ligt 50 kilometer ten zuiden van Bobo Dioulasso en is echt een landbouwgemeenschap. In september 2013 zijn studenten van de Universiteit Wageningen begonnen met onderzoek doen naar het curriculum van de school. De twee-jarige opleiding van de landbouwsschool zal bestaan uit de drie volgende richtingen: gewassen verbouwen, veeteelt en productverwerking.

Om de bouw van de school te realiseren zijn we een samenwerking aangegaan met Wilde Ganzen. Wilde Ganzen steunt honderden kleinschalige projecten in arme gebieden. We zijn heel trots op deze samenwerking. Voor meer informatie kunt u de website bekijken: www.wildeganzen.nl

De bouw van de Landbouwschool is inmiddels gerealiseerd. In november 2016 opende de school haar deuren voor zo'n 35 studenten. Samen met de docenten zullen deze studenten in het eerste jaar de school klaar maken voor de toekomst. Dit betekent dat zij met zijn allen meewerken aan de bouw van dierenverblijven en het klaar maken van de grond. De leerlingen zijn hierdoor heel actief betrokken bij de ontwikkeling van de school. Tijdens ons werkbezoek in januari 2017 waren wij getuigen van de bouw van de watertoren. Het is prachtig om te zien hoe de docenten en studenten samen werken en er voor zorgen dat de Landbouwschool het in november 2017 aan niks zal ontbreken.

De grote officiële opening

In juni en juli 2017 zullen wij mij een groep van ongeveer 30 studenten uit Amsterdam de Landbouwschool op een feestelijke en ludieke wijze openen. Middels een heuze fietsrally van ca. 1000 kilometer, die zal starten in Accra (Ghana) en zal eindingen in Toussiana, hopen wij de school groots te openen. De finish van de Tour de Afrique zal het terrein van de Landbouwschool zijn, waar vanaf het moment van aankomst een meerdaags feest plaats zal vinden. Dit feest is uiteraard niet alleen voor de fietsers, maar ook voor de studenten, docenten en dorpsbewoners van omliggende dorpen. Het wordt een fantastisch avontuur. Denkt u ons hierbij te kunnen helpen, schroom dan vooral niet om contact met ons op te nemen!