Waarom Burkina Faso?

Het West-Afrikaanse Burkina Faso is één van de armste landen ter wereld. Maar liefst 80 procent van de bevolking leeft van de landbouw, terwijl slechts 10 procent van het landoppervlak daarvoor geschikt is. In jaren met weinig regen ontstaat daardoor al snel een voedseltekort.

De slechte gezondheid van kinderen is een grote bron van zorgen. Eén procent van de baby’s sterft in de eerste twaalf maanden. Veel kinderen bezwijken aan malaria, hersenvliesontsteking, diarree of kinderziekten. Niet meer dan 32 procent van de kinderen in Burkina Faso gaat naar school, maar velen van hen haken voortijdig af. Meisjes omdat ze gaan trouwen, jongens omdat ze moeten werken.

Ons onderwijsproject is gelokaliseerd in Bobo Dioulasso, dat ligt in het zuid–westen van Burkina Faso. Bobo Dioulasso is de tweede stad van Burkina Faso en heeft ongeveer 400.000 inwoners. Op deze  400.000 inwoners zijn er slechts 6 scholen en deze scholen zijn enkel toegankelijk voor de elite.

Het merendeel van deze scholen zijn scholen met een wetenschappelijke inslag. Stichting M.O.E.T. is van mening dat er grote behoefte is aan praktisch onderwijs. De werkgelegenheid in Burkina Faso is in deze sector van de economie immers het grootst. Ondanks de grote behoefte wordt deze sector ook het meest onderdrukt.